Beszélgetés Jerkovics Bogival, a FINO Vegajó márkanagykövetével

“A FINO Vegajó nem csupán egy márka, mögötte valódi elhivatottság és szemléletformáló küldetés áll!”

A FINO Vegajó nem csupán egy márka – mögötte valódi elhivatottság és szemléletformáló küldetés áll – vallja a Jerkovics Bogi. A Vegajó márkanagykövete azt szeretné megmutatni, hogy a mentes étkezés nem a lemondásról szól, hanem új lehetőségekről és izgalmas ízélményekről.

– Séfként, életmód- és táplálkozási tanácsadóként miért tartottad fontosnak, hogy a Vegajó márkanagykövete legyél?

Jerkovics Bogi: Számomra mindig nagyon fontos volt az önazonosság és a hitelesség. Bármilyen együttműködést csak akkor vállalok, ha az tényleg tükrözi a szemléletemet, értékrendemet. Nagyon érdekes volt az egymásra találás a Vegajóval, hiszen ezek a termékek már korábban is jelen voltak a konyhámban, szerettem használni őket. Így amikor jött a felkérés, azt egy igazi égi jelnek tekintettem, s teljesen természetes volt számomra, hogy igent mondok. Ez egy igazi „win-win” helyzet, hiszen egy olyan márka mögé tudok odaállni, ami hiánypótló a piacon, és valóban segíti azokat, akik tudatosan táplálkoznának, ételérzékenységgel élnek, vagy szeretnének kevesebb tejterméket fogyasztani.

– Mit gondolsz, miben más, esetleg több a Vegajó, mint a hasonló alternatív termékek?

Jerkovics Bogi: Azt tapasztalom, hogy a Vegajó valódi segítséget nyújt: egyszerűbbé teszi a növényi alapú étkezést, és könnyebbé azoknak az életét, akiknek oda kell figyelniük az ételérzékenységükre. Amit különösen szeretek a márkában, az az őszinte kommunikáció. Az, hogy valódi szándék van a termékek mögött, nem pusztán a profitszerzés. Volt lehetőségem személyesen is találkozni a tulajdonosokkal, s megerősítést nyert, hogy tényleg egy hitvallás húzódik meg a háttérben. Ez pedig nem más, mint a minőség iránti elkötelezettség. Számomra szakemberként nagyon inspiráló, hogy bevonnak a termékfejlesztésbe annak érdekében, hogy minél jobb minőségű termék kerüljön a vásárlók el

– Ha már a termékfejlesztést említetted, akkor nagyon érdekelne, hogy mik azok a szempontok, amelyek nálad ilyenkor előtérbe kerülnek? Milyen javaslatokkal tudsz élni?

Jerkovics Bogi: Én mindig nagyon figyelek a tápanyag-összetételre. Amikor javaslatot teszek, akkor például azt is mondom, hogy ha lehet, akkor például legyen benne több növényi eredetű, fehérjedús összetevő. Emellett persze azt is figyelem, hogyan viselkedik egy-egy alapanyag, például a növényi sajt a felhasználás során. Ezek alapján javaslatokat adok akár konkrét alapanyagra is. Mindig is bennem volt a vágy, hogy legyen saját termékem, de a növényi helyettesítők – mint a tejföl vagy sajt – fejlesztéséről már letettem. Ugyanakkor, ha márka nagykövetként segíthetek, akkor miért ne tegyem jobbá azt, amihez a nevemet adom? Teljes odaadással állok ezekhez a termékekhez, mintha a sajátjaim lennének. Szerintem ez a legtöbb, amit tehetek: a legjobb tudásom szerint segítem a folyamatot.

– Mit üzensz azoknak, akik még ódzkodnak az ilyen alternatív termékektől?

Jerkovics Bogi: Azt szoktam mondani: érdemes kipróbálni! Ezek a termékek nem csak vegánoknak szólnak. A növényi alapú étkezés nem egyenlő a teljes lemondással. Nem kell kizárni a hús- vagy tejtermékeket teljesen, de a mérséklésük segíthet tehermentesíteni a szervezetet – például a bélrendszert – és elindíthat egy természetes méregtelenítést is. Úgy látom, hogy sokszor csak az első reakció a visszautasítás, hogy „ez biztos mű”. Pedig, ha adunk egy esélyt, akkor gyorsan kiderülhet, hogy egy-egy növényi termék nemcsak helyettesíti a megszokottat, hanem akár finomabb is lehet.

– Éppen ez utóbbi gondolathoz szeretnék kapcsolódni. Úgy gondolom, hogy ebben a témakörben örök kérdés: lehet ugyanolyan élményt adni egy mentes termékkel, mint egy hagyományossal?

Jerkovics Bogi: Teljes mértékben! Az én szemléletem is az, hogy a tudatos táplálkozás nem egyenlő lemondással. Csak más alapanyaggal dolgozunk, de az élmény ugyanaz, vagy még izgalmasabb is lehet. Olyan alapanyagokat párosíthatunk, amelyekkel a hagyományos konyha nem foglalkozik. Például ott van a Vegajó „Vegaföl” terméke, amely abszolút hozza a tejföl élményt, de nem kell hozzá otthon fél napot a konyhában tölteni, hogy előállítsam házilag. A mindennapi rohanásban sokszor szükség van könnyen elérhető, praktikus megoldásokra. Ezek az alternatívák pedig valódi segítséget nyújtanak, úgy, hogy nem kell kompromisszumot kötnünk.

– Volt -e arra példa, hogy egy ilyen helyettesítő termék pozitív meglepetést okozott valakinek?

Jerkovics Bogi: A legutóbbi életmódtáborunkban készítettünk gyrost tzatzikivel, az öntethez természetesen FINO Vegafölt használtunk. Egy tejérzékeny hölgy odajött hozzám és elmesélte, hogy korábban sosem használta ezt a terméket, mert valahogy önmagában nem ízlett neki, viszont öntetként egyszerűen fantasztikusnak tartja. Ez teljesen érthető, hiszen önmagában tejfölt is ritkán fogyasztunk. Úgy gondolom, hogy ezek az alternatívák akkor működnek igazán, ha megfelelően vannak beépítve egy ételbe, akkor tapasztaljuk meg az élményt igazán. Fontos, hogy ne várjuk ugyanazt a tápértéket – egy növényi tejföl másképp épül fel, de az ízélményt ugyanúgy megadja.

– Adódik a kérdés, van -e márkanagykövetnek kedvenc Vegajó terméke?

Én abszolút Vegaföl rajongó vagyok, egyszerűen imádom. Nagyon sokoldalúan felhasználható és teljesen hozzá a tejföl ízélményét. A másik nagy favoritom a fehér a kocka, amely a feta sajt alternatívájaként teljes mértékben megállja a helyét.

– Ahogy beszélgetünk, úgy érzékelem, hogy erre – ahogy a FINO is – egyfajta küldetésként tekintesz! Valóban így van?

Jerkovics Bogi: Igen, abszolút így van. Nagyon erős ez a belső motiváció: hogy szeretnék minél több embernek segíteni, valami jót adni. Azt szeretném, hogy lássák, van más lehetőség is az étkezésben. Nyilván nem szeretnék senkire semmit ráerőltetni, inkább azokhoz szeretnék szólni, akik nyitottak rá, akikben felmerül a kíváncsiság, hogy vajon, milyen lehet ez!?

– A receptjeid nagyon inspirálóak. Hogyan születnek ezek az ötletek? Hogyan zajlik Nálad az alkotás?

Jerkovics Bogi: Ez tényleg egy alkotói folyamat. Nagyon sokan kérdezik, hogyan jönnek az ötletek, a párosítások. Nekem ez mindig belső megérzésből fakad, gyakran abból, hogy ételérzékenyként, mit kívánnék éppen. Tehát gyakran kezdődik úgy a folyamat, hogy arra gondolok: „ezt az ételt már nem ehetem… de hogyan tudnám mégis újra fogyasztani, vagyis alternatív módon elkészíteni?” Persze az is eszembe jut, ha nekem hiányzik, akkor biztos másoknak is. Szerencsére már 10 év rutin van a kezemben, szóval, amit kigondolok az 80 százalékban már elsőre sikerül. Ez aztán vissza is igazolódik, hiszen sokan írnak, hogy a receptjeimnek köszönhetően újra tudják élvezni egykori kedvenc ételeit, kicsit más formában, de ugyanakkora szeretettel. Az igazi kontroll számomra a férjem, aki ugyan egészségesen étkezik, ám néha fogyaszt olyanokat, amiket én nem. Ő az igazi visszacsatolás, s ő 90 százalékban szívvel-lélekkel szereti az ételeimet. Emellett nagyon sokan írnak arról, hogy amellett, hogy eredményeket értek el a receptjeimmel, az egész család szívesen fogyasztja ezeket az ételeket. Ez az igazi bizonyíték arra, hogy jó úton járok.

– Ha étel -és tartalomkészítés, akkor egy 30-50 másodperces videó mennyi idő alatt áll össze?

Jerkovics Bogi: Sokan azt gondolják, hogy ez pillanatok alatt megvan, pedig egyáltalán nem. Nálam úgy néz ki, hogy van egy külön kreatív nap, amikor kitalálom, mit fogok készíteni. Aztán jön az alapanyagbeszerzés, a helyszín berendezése, a forgatás megszervezése. Sokszor egész napos munka, mire leforgatom a videókat. Utána jön a receptúra írása, a vágás, a hang alámondása, a feliratozás. Én mindent magam csinálok, legtöbbször nem használok automata rendszereket. Így persze időigényesebb, de sokkal magasabb minőségű lesz a tartalom. Egy-egy receptvideó akár 4-5 órát is elvisz. Ráadásul még nem beszéltünk az esetleges bakikról: ha valami nem sikerül jól, újra kell venni. Van olyan, hogy egy videó kedden kezdődik, és csütörtökön reggel ér véget, mert például hűtési idő kell hozzá.

– Mindez folyamatos jelenlétet kíván a közösségi médiában is, nem? Nem lehet csak úgy egyszerűen eltűnni egy hétre! 

Jerkovics Bogi: Pontosan. Ez egy állandó előre tervezést igényel. Ha nyaralni megyek, előre be kell tárazni a tartalmakat, le kell forgatni, időzíteni. Elég fárasztó tud lenni, főleg kreatív szempontból. Időnként én is érzem, hogy elfáradtam, kellene egy kis szünet. Nehéz megtalálni az egyensúlyt, de ha valamit igazán szeret az ember, akkor nem kérdés, hogy minden erővel erre törekszik. Viszont mindig fontos a visszatöltés, ugyanis enélkül az egész kiégéshez vezethet. 

– Hogyan sikerül meghúzni a határokat? 

Jerkovics Bogi: Elkezdtem kialakítani egyfajta munkaidőt – például este már nem válaszolok e-mailekre; vagy nem kezdek bele semmilyen munka tevékenységbe. Ez számomra nem könnyű, mert régen mindenkinek, mindig visszaírtam azonnal, illetve nem volt tudatos munkaidőm, így 0-24-ben dolgoztam, ha épp kellett; és elérhető voltam. Perfekcionista vagyok. Most már próbálom tudatosan visszafogni magam. Viszont ez egy folyamatos tanulási folyamat számomra is.